اهمیت تغذیه با شیر مادر در جلوگیری از دیابت در مطالعه بر روی موشها مجددا تأیید شد

12دسامبر 2019 - تحقیقات جدید منتشر شده در مجله ی فیزیولوژی نشان می دهد که شیردهی در جلوگیری از دیابت بسیار مهم است.

سازمان بهداشت جهانی شیر مادر را به عنوان تنها منبع تغذیه ی نوزادان تا شش ماهگی توصیه می کند، زیرا این امر به کاهش عوارض و مرگ و میر در کودکان کمک می کند. در مقابل از شیر گرفتن زودهنگام با چاقی و دیابت نوع 2 در بزرگسالی همراه است.

محققان دانشگاه ایالتی ریو دوژانیرو، به رهبری Patricia Lisboa، نشان دادند که از شیر گرفتن زودهنگام نوزادان موش، ترشح انسولین را در توله های نر نوجوان و در هر دو جنس در بزرگسالی افزایش می دهد.در موش ها، نوجوانی یا اوایل جوانی از 35 تا 55 روزگی تعریف می شود.

این افزایش ترشح انسولین نشانگر ایجاد مقاومت به انسولین یا به عبارت دیگر کاهش پاسخگویی به انسولین است. برای جبران این کاهش پاسخ بدن، انسولین بیشتری ترشح می شود، که یکی از نشانه های دیابت است. سطح قند خون به طور معمول توسط انسولین تنظیم می شود، بنابراین افزایش قند خون بدین معنا است که بدن انسولین بیشتری باید تولید کند تا سعی نماید که قند خون را تنظیم کند.نتیجه ی افزایش ترشح انسولین اینست که توله های جوان نر و همه ی توله ها در بزرگسالی ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 شوند.

دکتر پاتریشیا لیسبو، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت:دلایل زیادی برای ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد، اما کاهش زمان تغذیه با شیر مادر می تواند به عنوان یک فاکتور مستعد کننده اما قابل تغییر در نظر گرفته شود که ما می توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم. درک افزایش استعداد برای ابتلا به دیابت نوع 2 در نتیجه ی از شیر گرفتن زودهنگام، به ما در توسعه بهترین راهنمایی های بهداشت عمومی کمک می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-importance-breastfeeding-diabetes-reaffirmed-rat.html